Weekly Mass 2: Khamlane Halsackda och Maria Norrman framför performanceverk på Skånes konstförening

Lördag 27 oktober, kl 18:00-21:00

Weekly Mass 2 bjuder in till en duo av parallella performanceverk. Maria Norrman, som Gudinnan, kommer att ge sig tillkänna och dela med sig av sin historia. Khamlane Halsackda kommer att leda och förrätta en ceremoni om smärta och frid, i Tillstånd att sörja.

 

Khamlane Halsackda, Tillstånd att sörja


Konstnärens ord:
Är sörjandet en handling som sätts i rörelse av sociala ramverk? I buddhistiska Laos bör man inte sörja eller visa känslor av förtvivlan offentligt eftersom det anses föra med sig otur. Inom katolicismen är sörjandet en formell och dyster ritual. I andra sammanhang är det en fest. Kan en sorgeritual verkligen möta individens behov vid sorg? Vad är det du sörjer? Vem är det du sörjer? Varför sörjer du?
 Tillstånd att sörja är ett försök att hitta min egen röst för sorg och därmed en känsla av en nyfunnen identitet, influerad av min fars europeiska begravning och min mors östasiatiska kremering. Jag delar min andedräkt genom anekdoter om sakerna jag sörjer och med min kropp söker jag ett tillstånd som jag kan acceptera för att gå vidare. Detta är ett intimt möte mellan mitt kulturella arv och vem jag är idag; det är ett erbjudande till publiken att delta i processen att utmana föreställningen om att vi, mer än vi tror, är bundna till och formas av sociala traditioner.

 

Maria Norrman, Gudinnan


Konstnärens ord:
Forntida religionssystem berättar om fantastiska gudar och gudinnor som beskrivs ha superkrafter. Dessa gudomligheter kan ha varit en eller flera riktiga personer, som över tid smälts samman till en karaktär. I Weekly Mass spelar jag Gudinnan (The Goddess), en representation av flera personer ur historien.
Gudinnan tar emot besökare i en installation. Gudomligheten är könlös eller flerkönad, levande och orörlig. Om du närmar dig kommer den att dela sin historia med dig.

 

Weekly Mass 2 är den andra delen av utställningen och performanceserien Weekly Mass, curatorer Simona Dumitriu och Tawanda Appiah.
Tack till Linus Svensson.