You could cut it with a knife: Hanni Kamaly, Melanie Kitti

You could cut it with a knife
Hanni Kamaly, Melanie Kitti
11 april–18 maj 2025
Vernissage: fre 11 april, kl 18–21
Välkomna till vårens utställning på Skånes konstförening.
“You could cut it with a knife” är ett vanligt engelskt uttryck för att beskriva en spänning så påtaglig att den går att skära med kniv. Medan världen brottas med just denna känsla, tar utställningen den som sitt material och presenterar konstnärer som arbetar vid obehagets brant. Den leker med tillvarons råa friktion: påfrestningar, oro, dragningskraften mellan världar, krafter som verkar i opposition, ögonblicket precis innan det brister. Utan att erbjuda tröst eller tydliga svar, utforskar utställningen istället mellanrummet och dess potential.
Melanie Kitti presenterar freskomålningar som skildrar figurer placerade och instängda i ramar. Lemmar vridna till former, mjuka färger som blöder in i varandra. Vissa av figurerna är mänskliga, andra djurlika. Den klaustrofobiska känslan kommer ur konstnärens vägran att låta sig placeras i ett fack. Kitti är intresserad av form och formlöshet, mötespunkten mellan språk och måleri och kollosionens efterdyningar.
Hanni Kamalys konstnärliga praktik gräver fram berättelser om subjektskapande som presenteras genom skulptur, film och performance. Kamaly skär in i ras- och kolonialhistoria för att lyfta fram ögonblick där avhumanisering och konstruktionen av “den andre” sker. I utställningen manifesteras konstnärens grundliga efterforskningar i videoverk och genom hens karaktäristiska stålskulpturer som svävar i rörelse, balanser på nållika ben och är förankrade i galleriets golv. Varje skulptur är namngiven för att vi ska minnas och aldrig glömma.
You could cut it with a knife är en meditation över motstånd och frigörelse, en ömtålig balans som upprätthålls av samma krafter som hotar att slita den itu
Om konstnärerna:
Hanni Kamaly (f. 1988, Norge) interdisciplinära konstnärskap omfattar skulptur, video och performance som undersöker alienationsprocessen och subjektets devalvering. Kamaly har en MFA från Malmö Konstakademie (2016), och studerade även på Bergens konsthögskola och International Art Academy of Palestine.
Centralt i Kamalys praktik är människokroppen, både som ett hem för subjektet och som projektionsyta för normer, ideologier och maktstrukturer. Med utgångspunkt i postkolonial teori utforskar Kamaly hur idén om den andre formas och befästs genom historieskrivning och visuell kultur.
Kamaly var IASPIS Studio Grant Holder vid ISCP, New York, i 2023. Kamalys arbeten har visats på ett stort antal internationella institutioner och platser, bland annat: Malmö Konsthall (2025), Sharjah Art Biennial 15 (2023), 34th Biennial São Paulo (2022), Accelerator, Stockholm (2022).
Melanie Kitti (f. 1986, Sverige) är konstnär, författare och och samhällsorganisatör, utbildad vid Akademien för Kreativt skrivande och Kungliga Danska Konstakademien i Köpenhamn samt Konsthögskolan i Oslo.
Hon var med och lanserade utställningslokalen Destiny’s i Oslo 2016 och är medgrundare till den ideella och multidisciplinära tidskriften Abhivyakti 2021. Hennes verk finns med i texter som reparerar kritisk psykiatri med konst i den kritikerrosade antologin ‘Hjertet er en fold med heste’, utgiven 2022. Hennes författardebut ‘Halvt urne, halvt gral’, från 2022 ges ut av Gyldendal och Ellerströms, och följdes av borte / borta i 2023, publicerad av Laboratory of Aesthetics and Ecology.
Kittis verk har visats separat- och grupputställningar, till exempel Carl Eldhs Ateljémuseum, Stockholm (2024), O-Overgaden, Köpenhamn (2023), Nasjonalmuseet, Oslo (2022), ARIEL, Copenhagen (2022).
Curator: Tawanda Appiah
Tekniker: Jenny Berg, Petter Dahlström Persson