Wherever the Sunbeam falls
Wherever the Sunbeam falls
Med Kenji Hirotomi & Yankun Yang och LealVeileby
Utställningsperiod: 8 maj–6 juni, 2021
Konstnärssamtal: 22 maj, 17.00 på Zoom
Curator: C. Grace Chang
Där det finns ljus pågår livet – den enda variabeln är formen det tar. Genom lek och element av spekulativ fiktion utforskar utställningen Wherever the Sunbeam falls den här avgörande kopplingen. I både Kenji Hirotomi & Yankun Yang’s interaktiva installation Speech Painter och i LealVeilebys nya verk, konverteras liv till solstrålar. Medan Hirotomi och Yang destillerar besökarnas röster till en spontan, audiovisuell upplevelse, slungar LealVeilveby in oss i en främmande framtid med kitschiga och nostalgiska undertoner. Även om deras metoder och fokus skiljer sig åt, frammanar verken en dialog mellan ett inkluderande och gemensamt nu och en drömlik, posthumanistisk framtidsbild.
I videoinstallationen Panacea’s Tongue utforskar LealVeileby möjliga framtider som bokstavligt talat styrs av ljus. Videoverkets vänliga berättarröst vägleder besökarna genom en värld där ljusstrålar har blivit den primära livsformen. Visningsområdet bjuder in besökarna till att uppleva verket som en sagotimme med fantastiska framtidsberättelser präglade av kaos och skuggor från gammal smärta. Med lager av fysiska objekt såsom glänsande labbrockar i silver, uråldriga föremål och fragment från meteoriter färdas vi till en framtida värld av lågmäld komedi och sublima föreställningar.
Speech Painter, å sin sida, är aktivt förankrat i nuet. Maskinen bjuder in besökarna att prata i mikrofonen och med varje bidrag utvecklas konstverket. Även om besökarna måste prata för att delta spelar det faktiska språket ingen roll – rösterna transformeras och skapar ett unikt ljudlanskap och projektioner av digitala, laserlika penseldrag. Yang och Hirotomi har utformat programvaran för att eliminera språkbarriärer och andra hinder för deltagande för att öppna för mer samarbete, bortom olikheter.
BIOGRAFIER
LealVeileby är en portugisisk-svensk konstnärsduo bestående av António Leal (f. 1976, Lissabon) och Jesper Veileby (f. 1985, Karlstad). De är baserade i Malmö och har samarbetat sedan 2011. De har båda en masterexamen i fri konst från Konsthögskolan i Malmö. LealVeileby har haft soloutställningar i Sverige (Skånes konstförening, Malmö, 2018; Konsthall K, Karlstad, 2014; Galleri Pictura, Lund, 2012) och i Portugal (Espaço Campanhã, Porto, 2018 & 2013) och presenterat sina verk i samband med videokonstfestivaler och grupputställningar i Portugal, Sverige, Spanien, Brasilien och Danmark. LealVeileby tog nyligen emot tvåårigt arbetsstipendium från Konstnärsnämnden (Veileby 2021, Leal 2020) och stipendier från Aase & Richard Björklunds Fond (Malmö konstmuseum, 2019) och Sven och Ellida Hjorts utställningsstipendium (Skånes Konstförening, 2018). 2017 var de bland vinnarna i samband vid Fuso – Lisbon International Video Art Festival. Deras verk finns representerade på MAAT-museet i Lissabon.
Yankun Yang/杨焱焜 (f. Chongqing) är en New York-baserad arkitektonisk designer, programutvecklare och digital konstnär. Han har arbetat som frilansande arkitekt och designer för flera olika byråer i USA men fokuserar nu på rumsliga gränsdragningar mellan digitala och fysiska medier, i synnerhet hur människor interagerar med dessa två världar. Hans bakgrund inom arkitektonisk design har format honom till en unik konstnär som betonar rumsliga relationer inom den digitala konsten. 2020 tog Yankun en Master of Science in Advanced Architecture Design vid Columbia University, New York.
Kenji Hirotomi / 広 冨 健 児 (f. Tokyo) är en New York-baserad musikproducent, ljudkonstnär och ljudingenjör. Han har en masterexamen i musikteknologi från New York University. I sitt examensarbete utforskade och skapade han en modulär synthesizer som fungerar som ett generativt musiksystem som styrs av brus i realtid från storstäder runt om i världen. Kenji är också producent av elektronisk musik som han har släppt under aliaset Tomiken sedan 2018. Hans första EP, “Outer Journey” släpptes 2019 på olika streamingplattformar av Taihe Music Group och fick ett stort erkännande i undergroundscenen för välproducerad och okonventionell elektronisk musik.