Looms and Language: Stacey de Voe X Paletten Art Journal
Konstnärssamtal och publikationssläpp
Fredag 15 mars, kl 18.30–21.00

Evenemanget hålls på engelska och svenska.

Välkommen till en kväll där vi firar språket genom det talade ordets varp och det tryckta ordets väft.

Konstnärssamtal
Kvällen inleds med ett konstnärssamtal med Stacey de Voe utifrån hennes aktuella utställning Under nålens öga (24.2–31.3) som tar sin utgångspunkt i den tidigare textilindustrin, Kürzels Fabrik (1896–1955), där Skånes konstförenings lokaler ligger. Presentationen kretsar kring flera återkommande teman i hennes konstnärskap, däribland historicitet, arbete, kollektivt minne, vänskap och trådpolitik.

Publikation 〜 Under nålens öga
Efter samtalet presenterar de Voe att publikationen som gjorts för utställningen. Det blir uppläsningar av två av de medverkande författarna, Ina Nian och Emil Sandström, följt av ett samtal.

Paletten #334
Efter en kort paus kommer Paletten att inta scenen och presentera sitt senaste nummer. “Svenska städer är bland de mest segregerade i Europa, men vad betyder det för den kritiska diskussionen om konst?” Paletten nummer #334 fördjupar sig i den här fråga genom en kollaborativ redaktionell process. Paletten Art Journal är en konstnärligt forskningsbaserad konsttidskrift som grundades 1940.

Program
18.30: Dörrarna öppna
18.45: Konstnärssamtal med Stacey de Voe
(Paus)
19.30–45: Introduktion till Stacey de Voes publikation med läsningar av Ina Nian och Emil Sandström
20.05: Introduktion till Paletten #334 av redaktörerna Merima Dizdarević och Patrik Haggren, Iggy Malmborg läser texten “Försök om skådespelarens paradox”.
20.45: Mingel
21.00: Avslutning

Stacey de Voes publikation innehåller texter av Hanan Benammar, Makda Emabie, Helle Lindskog, Lisa Tracy Michalik, Ina Nian, Emil Sandström, Kuba Szreder och Kathi Weeks. Formgiven av Anders Stockman (VarvVarv).

Paletten #334 innehåller texter av: Siri Berzelius, Clava / Michael Goldbach, Merima Dizdarević, Anna Ehrlemark, Zelal Erdal, Linda Eriksson, Jasmine Esfahani, Athena Farrokhzad, Denise Ferreira da Silva, Sara Garib, Bekim Gaši, Patrik Haggren, Jennifer Hayashida, Cornelia Hermansson, Amina Hocin, Laleh Kazemi Veisari, The Lapin King, Karl Katz Lydén, Susanne Leeb, Longest Night, Iggy Malmborg, Maral Mavizi, Mileta Mijatović, Felicia Mulinari, Andria Nyberg Forshage, Lisa Nyberg, Frida Sandström, Kerstin Stakemeier, Tara Talebsafa, Charlie Vince Jakobsson, Nora Wurtzel

Bios
Stacey de Voe, f. 1988 – bor och arbetar i Malmö. Hon arbetar med platsspecificitet och arkivet för att undersöka större frågor om historicitet, arbetsmarknadspolitik, kollektivt minnen och vänskap. Verken länkar samman arkivmaterial, personliga berättelser och fiktion för att frammana en medvetenhet om och förståelse för vår tid. I hennes ofta relationella process använder hon audiovisuella och performativa metoder för att iscensätta spekulativa narrativ. Hon tog sin masterexamen från Konsthögskolan i Malmö 2023.

Ina Nian, f. 1992 – är en konstnär baserad i Malmö. Nian har skapat en metod som heter Black Noise som låter dem utforska en annan sida av konstvärlden, den som ofta är raderad men inte omärkbar, utan styrs av vilken frekvens du kan uppfatta. De använder Black Noise som en riktlinje i sin nuvarande konstnärliga forskningsprocess med fokus på Sveriges koloniala järnhandelshistoria under den transatlantiska slavhandel. Deras praktik involverar historia, arkivmaterial och kritisk teori.

Emil Sandström, b. 1994 – bor och arbetar mellan Malmö och Paris. Hans arbete kretsar kring ett intresse för språket och bildens olika ekonomier och rör sig mellan fotografi, ljud, skulptur och text. Genom en platsspecifik metod behandlas idéer om cirkulation och översättning: de infrastrukturer och informationsflöden som faciliterar och styr affektiva utbyten, samt bidrar till att forma maktrelationer mellan kropp och arkitektur. Han tog sin Masterexamen vid Konsthögskolan i Malmö i 2022 och var medgrundare samt koordinator för Canopy, ett konstnärsdrivet utställningsrum i Malmö, 2020-22.

Merima Dizdarević är född i Jugoslavien (Bosnien-Hercegovina) och bor i Malmö. Hon arbetar med skrivande, översättning, film, performance och andra konstnärliga uttryck. Hon har läst masterprogrammet i Litterär Gestaltning på Akademin Valand och debuterade med poesiboken långt från ögat – långt från hjärtat på Albert Bonniers förlag hösten 2022. Hon har under våren 2023 handlett kursen Skälens tunga. 

Patrik Haggren arbetar med program och urban konst på Göteborgs konsthall, är teorilärare på Gerlesborgsskolan i Bohuslän och Palettens biträdande redaktör. 

Iggy Malmborg är skådespelare och regissör. Han har turnerat med sina egna föreställningar i Europa under 15 år och har även medverkat i en rad film- och tv-produktioner i Sverige. I sina egna föreställningar engagerar han ofta sig i att ta isär teatersituationen och kritiskt analysera dess separata element, ofta med hjälp av psykoanalysens tanketradition. Varje stycke har ett specifikt fokus. Iggy Malmborg har bland annat arbetat med fantasin, rösten, synen och i den senaste produktionen SATAN, som hade premiär på Schauspiel Leipzig, 2023, står illusionen i centrum. Genom att använda strategier som kan jämföras med minimalism kastar han ljus på teatersituationens politik och läser den som en hierarkisk maskin med inneboende mönster av in- och exkludering.