Amin Zouiten: Grand Tour
27 september–2 nov 2025
Vernissage: Fredag 26 september, kl 18–23
Konsert med Emil Sandström 21.00
Guidad visning av utställningen: Lördag 27 sep, 14.00

I samband med Malmö Gallerihelg, 26–28 sep.

Välkommen till öppningen av vår höstutställning!

Grand Tour kretsar kring två filmer: kortfilmen Vom Nil, inspelad med mobiltelefoner längs med Nilen i Egypten och en stum, svartvit 16mm-tablå av en ensam kamel på Ölands Alvar.

Båda verken utgår från två historiska referenspunkter och undersöker institutionella representationer i relation till reseskildringar som konstruerade fiktioner. Videorna ställdes ut på Konstakademien i Stockholm tidigare i år inom ramen för Bernadotteprogrammet och presenteras nu på Skånes konstförening i ett nytt rumsligt sammanhang.

I Vom Nil återvänder kameran till platser i Egypten som fotograferades av drottning Victoria av Baden (1862–1930), en av Sveriges första amatörfotografer vars samlingar finns i Bernadottebiblioteket. Vom Nil är uppkallad efter Badens reseskildring från 1892 och följer platserna i hennes fotografier, från Port Said till Abu Simbel – en resa som speglar mass­turismens framväxt. Efter färdigställandet av Suezkanalen och upplösningen av den brittiska ockupationen av Egypten, konsoliderade resebolagen de koloniala rutterna vilket etablerade de färdvägar som “Egypten” skulle upplevas genom ur i en västerländsk föreställningsvärld. I filmen skildras periferierna av dessa väldokumenterade platser på nytt och omformuleras för ett förfrämligat 2000-tal.

I tablån framträder en ensam kamel på svartvit 16mm-film, placerad i bilden bortom en specifik tid eller geografi. Scenen filmades på Stora Alvaret och anspelar på David Klöcker Ehrenstrahls målning Kamel med förare (1688) som skildrar djuret och dess ledsagare i ett landskap som påminner om en saharisk topografi. Målningen, som idag finns på Drottningholms slott, anses vara den första avbildningen av en muslim i svensk konsthistoria och kom till efter slaget vid Mohács i Ungern, då greve Nils Bielke tog med sig en dromedar och dess ottomanska skötare till Sverige. I sin undersökning av Ehrenstrahls val att placera motivet i ett orientalistiskt landskap fann Zouiten en närmast identisk målning av Jan Asselijn, en samtida till Ehrenstrahl, som porträtterar en ensam kamel – en koppling som i sin tur inspirerade till att utelämna människogestalten i filmen. Ehrenstrahls förflyttning av kamelen och föraren speglar Zoeitens geografiska skifte till Alvaret, en plats med starka kopplingar till det svenska landskapsmåleriet under 1800-talet.

Under vernissagen framför Emil Sandström en konsert baserad på fältinspelningar gjorda under inspelningen av Vom Nil. Verket väver samman inspelningar från den 20 dagar långa resan och presenterar ett alternativt ljudspår som vecklar ut filmens tillkomst. Konserten kretsar kring en 22 minuter lång tagning från den roterande restaurangen i Cairo Tower och framförs som ett strukturellt eko av att följa Badens reseskildringar och den falska föreställningen om att ha “slutit cirkeln”. Konserten sträcker sig bortom öppningen och blir en scen som återaktiveras dagligen under hela utställningsperioden.

Lördag 27 september ger Amin Zouiten en guidad visning av utställningen. 

Om Amin Zouiten
Amin Zouiten är en svensk-marockansk filmskapare och konstnär, utbildad vid Konsthögskolan i Malmö och Akademie der bildenden Künste i Wien. Hans verk och filmer har visats på bland annat Göteborgs filmfestival, Malmö Konsthall, Stockholms filmfestival och Internationella kortfilmsfestivalen i Oberhausen.

Om Emil Sandström
​​​​​​​Emil Sandströms konstnärliga arbete kretsar kring språkets och bildens olika ekonomier och rör sig mellan fotografi, ljud, skulptur och text. Han har studerat vid Umeå Konsthögskola, New Centre for Research and Practice, New York City samt Konsthögskolan i Malmö, där han tog sin masterexamen 2022. Han är för närvarande residenskonstnär vid Cité Internationale des Arts i Paris, Frankrike.

Curaterad av Tawanda Appiah

Tack till Malmö Konstmuseum och Filmform.

Bild: Amin Zouiten, Vom Nil, film still, 2025. Foto Christine Leuhusen.