Utställningar 2009


21/11 – 19/12 2009

Arkiv – 105 år av samlande

Skånes konstförening 1904-2009
Skånes konstförening presenterar stolt konst från konstlådorna, arkivet och vår kommision. Grafik, måleri, fotografi, teckningar, videoverk, artistbooks, böcker, skivor, skisser mm.Vårt 105 år unga förening har det mesta, – nu visar vi upp allt?
ett axplock från utställningen;
Richard Johansson, Cecilia Sikström Helene Billgren, Carl Johan De Geer, Charlotte Gyllenhammar, Peter Johansson, Ebba Matz, Anders Widoff, Cecilia Edefalk, Carin Ellberg, Jens Fänge, Annika von Hausswolff, Håkan Rehnberg, Ann Edholm, Maya Eizin-Öijer, Andreas Eriksson, Jarl Ingvarsson, Nordström, Agneta Björklund, Max Book, Linn Fernström, Peter Frie, Jan Håfström, Carl Fredrik Reuterswärd, Elisabeth Westerlund, Christina Västerbo, Tova Mozard, Catrin Andersson, Monix Sjölin, Jon Stahn, Marthe Aune Eriksen, Arnold Hagström, Petter Petterson, Börje Ottosson, Rolf Pettersson, Erwin Andersson, Torsten Hylander, Sergio Augusto, aiPotu, Mariana Manner, Alexius Hüber, Trond Hugo Haugen, Gittan Jönsson, Hasse Hasselgren, Antje Nilsson, Christina Ringsberg, Fabrik, Inger Kihlman, Erik Lennart, Folke Lind, The Pinapple Project Room, Sven Bunnel, Jörgen Fogelquist, Henrik Strömberg, Leif o Johan, Helmtrud Nyström, Peter Wallström, Audionom, Tore Nilsson, Rune Sall, Tatsuo Miyajima, Kning Disk, Loka Kanarp, Hans T Sternudd, Lasse Marhaug, Per Teljer, Ronnie Sundin, Caroline Bayer, Claudia Reinhardt, Rickard Lundstedt, Henrik Rylander, Papi, m.fl, m.f


23/10 – 14/11 2009

Friends He Lost at Sea – Henrik Lund Jørgensen

Isn’t it rather, all things considered, that I remain suspended on this question, whose answer I tirelessly seek in the others face: what am I worth?  Balzac    

Undantagstillstånd består av förskjutningar i ett tillstånd i den demokratiska processen där rådande lagar och regler inte längre är applicerbara. I detta tillstånd av förskjutning befinner vi oss när vi ser verken i den danske konstnären Henrik Lund Jørgensens utställning Friends He Lost at Sea. Lund Jørgensen lånar motiv och komposition från Skagenmålaren Michael Anchers välkända verk Vil han klare pynten (1879) och Mandskabet reddet (1894). Scenen är det samma som förlagans, den dramatiska danska västkusten, men karaktärerna är nya. I stället för fiskargubbarna har i Lund Jørgensens verk båtflyktingar intagit deras platser och måleriet har bytts ut mot video och fotografi.

Vid upprepade tillfällen har konstnären besökt området kring Hanstholm på Jylland där ett flyktingläger ligger sida vid sida med hundratals kvarlämnade bunkrar från andra världskriget. Utifrån erfarenheten av dessa besök har konstnären iscensatt de klassiska kompositionerna och skapat en politisk psykologisk fabel som består av myter med teman som nationalitet, tillhörighet och ras.

Lund Jørgensen arbetar med video, fotografi och installation och bygger en karaktär som är lika tydlig som undflyende i sin personlighet. En individ som både är historisk och samtida. En karaktär som lämnar spår men som vet att den enda sanna berättelsen är den som minnet bär, för det vi skriver ner och lämnar efter oss är alltid en konstruktion skapad för att läsas och ses av andra.

Henrik Lund Jørgensen (född 1975 i Danmark) bor och arbetar i Malmö. Han är utbildad bl.a. på Konsthögskolan i Malmö. Lund Jørgensen har under de senaste åren deltagit i utställningar och videovisningar, till exempel Truth or Dare, Århus Kunstbygning, Danmark, Tangential Documentaries, Kiasma, Helsingfors samt med soloutställningen The Disappearance And Return Of A Beloved på Galleri 54 i Göteborg. Lund Jørgensen ingår även i Northwave, Lorella Scaccos antologi över nordisk videokonst.

www.henriklundjorgensen.com


25/9 – 17/10 2009

Ben Woodeson ”Twisted” verk i urval

Electrohype och Skånes konstförening presenterar en separatutställning med den brittiska konstnären Ben Woodeson

Ben Woodesons arbeten framtvingar ofta fram en fysisk reaktion; lekfullt, utmanande och omkullkastande, både för besökaren och för gallerirummet. Hans intressen ligger inom flera områden; bryta regler, skarpa kanter, TV-övervakning, avlyssning, energisparande, informationssystem, balans, radio, ljud, effektivisering, energifält, magneter, morsekod, nyheter, politik, kontroll, gränser, lagar, regler, barriärer, elektriska staket, metoder för utbyte och medvetet farliga konstverk.
I utställningen i Skånes Konstförening presenteras ett urval av Woodesons tidigare arbeten tillsammans med helt nya konstverk.

Ben Woodeson (f. 1965) bor och arbetar i London, England. Sedan examen från Glasgow School of Art (2002) har han ställt ut i en rad brittiska och internationella separat- och grupputställningar, och nyligen mottog han ett pris för en ny installation i samband med utställningen ”Creekside Open” i London. Förutom sitt eget konstnärskap undervisar Woodeson också på Central Saint Martins College of Art & Design.

Utställningen är curaterat och producerat av Anna Kindvall och Lars Gustav Midbøe i samarbete med Skånes konstförening.

http://www.woodeson.co.uk/

http://www.electrohype.org 


28/8 – 19/9 2009

ANA BEZELGA ”Impromptu”

Skånes Konstförening har glädjen att starta höstens säsong med utställningen ”Impromptu” av den portugisisktfödda konstnären Ana Bezelga.
”Fotografier möter oss. Den blå tonen skrämmer oss. Det börjar här, som vore det en film. En skugga som kanske sammanfattas av ryggar. Bortvända ansikten, ansikten av ett dunkel. Men vi vet inte detta, ännu.
Konstnärskap kännetecknas alltid av sin materialitet. Även när dessa är av flyktig natur. Ytterst är det nog ändå ganska enkelt, det vill säga frågan om vad det är vi har framför oss? Denna fråga aktualiseras ytterligare med Bezelgas utställning, då vi här ställs inför ett rums likaledes konservativa som självreflekterande väsen. En kvinnas upplevelse. Hennes eget panopticon. Vårt torn blir hennes. Knappt identifierbart. Då det är en smärtsam upplevelse att tala med sig själv.
”Mine own image advanced to meet me” Edgar A. Poe
Små saker döljs i varandra, därtill övervakning. En lek utspelas, tar form med referenser till sådana som Boris Vian eller en Jorge Luis Borges, författare av den undflyende, i dubbel bemärkelse, känslans berättande. Den finns ju där, pockande, men är alltid på väg bort.
”From now on things are going to be better”  En messiansk förvissning, som vore den ristad i en spegel. Några ords trygghet, upprepas, och försvinner bort. Trots att de befinner sig alldeles nära. Men innan dess inträffar något, Bezelga berättar om detta, för oss alla essentiella, något. Stillbild men musik.”
– Sebastian Saar
Ana Bezelga är född 1979 i Lissabon, Portugal. Hon har sin utbildats vid The National Academy of Cinema och MAUMAUS – School of Visual Arts i Portugal och utexaminerades från Malmö Konsthögskola tidigare i år. Hon har ett flertal separat- och grupputställningar bakom sig, bland annat vid Koh i Noor, Köpenhamn, Arte Contempo Gallery, Lissabon, La Casa Encendida, Madrid, Aten Video Art Festival, Aten, Azad Art Gallery, Teheran och Goethe Institut Lissabon, Lissabon. I vår mottog hon Eva och Hugo Bergmans Minnesfonds stipendium och Edstrandska Stiftelsens Stipendium. Ana Bezelga bor och arbetar i Malmö.
www.anabezelga.info
Läs Thomas Millroths recension i Sydsvenskan:
http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/konst_o_form/konstrecensioner/article547237/Genombrott-i-jakten-pa-en-ny-modernism.html


8/5 – 6/6 2009

Christian Blandhoel ”My First Recordlabel”

I den norska konstnären Christian Blandhoels konstnärskap återfinner vi ett kontinuerligt arbete med många disparata medier; teckning, måleri, foto, collage, objekt, skulptur, installation och även film, ljud och musik, är kännetecknande för detta. Hos Blandhoel möts dessa i en symbiotisk harmoni, utan att för den skull förlorar sin säregenhet.
Här möter betraktaren referenser till såväl Jackson Pollock, John Cage eller Sonic Youth samtidigt som hon uppgår i dessa. Vi ställs här inför ett kalejdoskop av trash, popkultur, groteskerier med en markör som omisskännligt är Blandhoels. Allt kringgärdat av ett musikaliskt universum som omsluter men även förmår innesluta, inte bara ögat, utan något annat.

Utställningen “My First Recordlabel” på Skånes konstförening är en audiovisuell hybrid som äger rum både i föreningens galleri och även i Skånes scen för live- och crossoverkonsts lokaler. Den tar sin utgångspunkt i en fascination över elgitarren som estetiskt objekt likväl instrument.
I gallerirummet visas stora målningar, skulpturala väggarbeten och videoverket ”Transfer Composition” där Blandhoel i en rad performances spelar gitarr, doppad i färg, ståendes på en målarduk, så musiken fläckar duken och landar i det mellanrum som uppstår mellan färgens materialitet och musikens skapande av rum. Blandhoels utforskar gitarrens potential så som vore den en pensel.

Projektets epicentrum är Blandhoels eget skivbolag tillika portabla musikstudio ”My First Record Label”. I studion finns verket ”Sonics” som består av 42 stycken ombyggda elgitarrer. Gitarrerna är både instrument som skulpturala verk, kraftigt modiferade med nya pickuper, cellosträngar med mera, allt i syfte att utforska och expandera den traditionella elgitarrens ljudbild. Ingreppen i de skilda gitarrerna består i ett ändrat ljud såväl som sättet att spela och detta individuellt.

Utställningen är en uppmaning till publiken att bryta konventioner som att utmana och vidga relation till instrumentet genom diverse experiment. Här ges publiken möjligheten till egna improvisationer, producera, bränna egna CD-R och även att trycka omslag. Använd er av möjligheten med hans DIY (do it yourself). Gitarrerna är byggda för att användas så tveka inte!

Christian Blandhoel är född 1976 i Langhus och är utbildad vid Statens Håntverks- og Kunstindustriskole i Oslo 2000-2006. Bakom sig har han ett flertal separat- och grupputställningar, bland annat vid Hå Prestegård, Galleri 0047, Høstutstillingen och senast Galleri UKS. Nu i sommar är Blandhoel och “ My First Recordlabel” inviterad till Roskildefestivalen. Christian Blandhoel bor och arbetar i Oslo.

Blandhoel kommer finns på plats vernissagehelgen (8-9 maj), och sedan 13 -16 maj, 27 – 30 maj samt 3 – 6 juni. Varmt välkommna att spela och använda My First Recordlabel!

Mer information finns på nätsidorna:
www.blandhoel.com 
www.myfirstrecordlabel.com 
www.myspace.com/myfirstrecordlabel


8/5 – 31/5 2009

Curare Art Movement presenterar: Joanna Rytel ”She is me”

Skånes Scen för live- och crossoverkonst gästas under perioden  8 – 31 maj av Curare Art Movement.

Joanna Rytel “She is me”

I “She is me” visas de tre videoverken En film inåt (2002), Att tänka tankar men inte vill tänka (2005) och Playgirl (2009).

I filmerna möter vi Rytels alter ego, konstnären Joanna Rytel, som aktör när hon spelar eller är roller i sin egen konst. I filmerna får vi se henne vara flera vita tjejers röster som maniskt talar om sina rasistiska tvångstankar samt fascination för svarta killar, eller när hon tar för sig mer än ”lagom” av några killkompisar och sedan filmar hedern mellan dem, eller när hon blir onödigt kär i en autistiskt kille.

Gemensamt för verken i utställningen är hur Rytel i filmerna använder sig själv för att iscensätta och ifrågasätta tankar och beteendemönster. Filmerna behandlar på olika sätt maktstrukturer i fråga om genus och rasism, men även etisk-moraliska dilemman som rör det allmängiltiga såväl som personliga frågor. I sin konstnärliga metod är Rytel mycket direkt. Hennes uttryck kan framstå som till synes ogenomtänkt och kanske banalt, men genom att låta sitt alter ego agera scen för de tankar och erfarenheter som huvudpersonen går igenom, problematiserar Rytel dilemman och tankemässiga återvändsgränder som tycks ständigt återkommande i vårt samhälle.

Joanna Rytel arbetar vanligtvis med varierande medier som film, foto, performance och installationer. De tre videoverk som visas i “She is me” fungerar som ett utsnitt av Rytels verksamhet som videokonstnär. Joanna Rytel är född 1974 i Warszawa, och bor och arbetar i Stockholm.

I samband med utställningen kommer det även att anordnas ett öppet samtal med utgångspunkt i verken som visas i “She is me”.

Curare Art Movement är en platform för oberoende curators, bestående av Sofia Mavroudis, Katrin Ingelstedt och Lisa Amanda Svensson.

www.curareart.com


3/4 – 2/5 2009

Liv Tandrevold Eriksen och Johan Thurfjell

Skånes Konstförening har glädjen att presentera en utställning med Johan Thurfjell (se) och Liv Tandrevold Eriksen (no)

Johan Thurfjells arbeten kan beskrivas som ett samspel mellan en specifik visuell estetik och ett universellt berättande. Oavsett medium; objekt, skulpturala modeller, teckning eller fotografi så har Thurfjell en förmåga att på ett särskilt sett balansera samspelet mellan det personliga och det allmängiltiga, -en förmåga att hantera det romantiska utan att falla in klyschor och banalitet.
På Skånes konstförening visar Thurfjell två helt nya verk: ”Break” och en ny triptyk ur akvarellserien ”Dead Calm” samt de två skulpturala verken ”Yesterday” och ”Bright Eyes” vilka tidigare visats på Galerie Nordenhake i Berlin. Under den fridfulla och lugna ytan kan man ana en olycksbådande underström, ett obehag som skär igenom.

Johan Thurfjell är född 1970 i Stockholm. Utbildad vid Konstfack i Stockholm och Otis College of Art & Design, Los Angeles 1997-2002. Han har en lång rad nationella och internationella separat- och grupputställningar bakom sig, bland annat Galerie Nordenhake, Berlin, Natalia Goldin Gallery, Lautom Contemporary, Oslo,16:1 Gallery LA, Magasin 3 och Bonniers Konsthall och Moderna Museet. Han har gjort ett stort antal offentliga utsmyckningar, är brett offentlig representerad, och mottagit åtskilliga stora stipendier. Thurfjell bor och arbetar i Stockholm.

 

Liv Tandrevold Eriksens konstnärskap har dom senaste åren kretsat kring utvecklingsfasen från att vara barn till att bli vuxen. Från detta utvecklingsskede söker hon i teckningsform att återskapa de mentala rum som uppstod i mötet mellan dröm och verklighet.
På Skånes Konstförening visas verk från Eriksens två senaste serier där drömmar och mardrömmar utgör det centrala temat. I de senaste arbetena har hon lagt ett speciellt fokus på sömnstörningar såsom sömnparalys och sömngångare, -störningar vilka har framhävts som möjliga förklaringar till olika typer av påstådda paranormala upplevelser och fenomen.

Liv Tandrevold Eriksen är född 1976 i norska Bærum och är utbildad vid Statens Håntverks- og Kunstindustriskole i Oslo 1999-2004. Hon har en rad separat- och grupputställningar bakom sig, bland annat vid Oslo Kunstforening, Kunstnerforbundet, Hordaland Kunstsenter, Helsinki Biennale, Kunstens Hus och Stenersenmuseet. Hon har även utfört ett antal offentliga utsmyckningar och under de senaste åren mottagit ett flertal stora stipendier. Eriksen bor och arbetar i Oslo.

Utställningen är sammanställd av Marthe Aune Eriksen

www.johanthurfjell.com.
www.livte.com

Läs recension, klicka här!

 


27/2 – 28/3 2009

”Fotografi i Fokus 2009” -Astrid Kruse Jensen, Preben Holst och Johan Bergström

Skånes Konstförening presenterar under Fotografi i Fokus 2009 en utställning med tre unga skandinaviska konstnärer, Astrid Kruse Jensen (dk), Preben Holst (no) och Johan Bergström (se).

Astrid Kruse Jensens serie ”Indefinite Spaces”, visar stora, mörka fotografier av  tillsynes vanliga danska nattlandskap, – mosstäckta trästammar, skogsbotten klädd av löv, små hus och träkojor skymtas i det svarta. Upplyst av enstaka ljuskällor träder motiven fram och konturer, detaljer och färger växer fram. Bilderna är stilla och tomma på människor. Men vid närmare eftertanke finns spår av mänsklig aktivitet. Små skyltar med siffror skymtar fram, gula fläckar av färg på trädstammarna, ett litet torn.
Serien föjer Kruse Jensen’s tidigare arbeten. Hennes fotografier är nattsvarta, minimala, tysta och öde. Bilderna är tvetydiga och visar något annat än vad det först ser ut till att vara.

Astrid Kruse Jensen är född 1975 i Århus. Hon är utbildat vid Glasgow School of Art 1998-2000 och The Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam 2000-2002. Hon har en rad separat- och grupputställningar i Danmark och utlandet bakom sig, och är offentligt representerad. Kruse Jensen bor och arbetar i Köpenhamn.

Preben Holst visar på utställningen bilder från två serier, ”The Last of Summers” och ”Still Life”. Bilderna visar olika scener från ett skogsholt, det är sen sommar eller tidig höst. Vi ser en koja i skogen, vägen mot den gamla stugan, en kvarlämnad badmadrass, på spången liggger gula löv, några plankor är borta. Serien ”Still Life” var Holst’s examensprojekt, och det var också för denna han mottog Hasselblad Stiftelsens Viktor-Stipendium år 2008.

Så skrev Tor Billgren i sin recension av Holst’s avgångsutställning;
”Små plastgubbar strider mot varandra i löven och faller sårade till marken, leksaksbilar sprängs med smällare. En fjäril förlorar sina vingar långsamt och metodiskt, och en död kanin begravs under uppriktig sorg.”

Preben Holst är född 1974 i Kristiansand, Norge. Han har utbildning från Kontakademiet i Trondheim och Weissensee Kunsthochschule Berlin, och tar nu sitt sista master-år på Konsthögskolan i Malmö. Han har tidigare ställt ut vid bland annat Kristiansand Kunstforening, Hasselblad Center, Göteborg Konstmuseum och Trondheim Kunstforening. Holst är nu bosatt i Köpenhamn.

Johan Bergströms verk, fotoserien ”Nostalgia” tar sin utgångspunkt i människans längtan till tider som flytt. Serien kretsar i kring minnet och reflekterar över nostalgins mekanismer. Genom selektion och filtrering riktar nostalgikern ofta blicken mot idealiserande bilder av det förflutna. Bilderna på utställningen visar de mest triviala motiv och omgivningar, en vissen gran som gått av på mitten och nu stakats upp, ett område med förlatta camping stugor, en blek fasadmålning på en innergård.
Bergström har i sitt konstnärskap ofta återkommit till olika typer av landskap, storstadsmiljöer varvas med glesbygd. Han berättar lågmält och tilbakahållet. Der är ödsligt, ensamt och poetisk samman-bitet.

Johan Bergström är född 1978 i Piteå. Han är utbildat vid Högskolan för film och Fotografi i Göteborg var han utexaminerades 2007. Han har tidigare ställd ut bland annat vid Göteborgs Konsthall, Hasselblad Center och Liljevalchs Konsthall, och mottagit flera större. Bergström är bosatt och arbetar i Stockholm.

Utställningen är curaterad av Marthe Aune Eriksen

 

www.astridkrusejensen.com

www.prebenholst.com

www.johanbergstrom.com


23/1 – 21/2 2009

Mattias Härenstam ”Alldeles i närheten”

Skånes Konstförening har glädjen av att starta året med en utställningen ”Alldeles i närheten”, en separatutställning av Mattias Härenstam.

Han kommer att visa Den okända konsumentens dagbok, ett nytt verk som visades för första gången på UKS i Oslo. Här på Skånes konstförening visar Mattias installationen i en omgjord tappning.
Mattias Härenstams konstnärskap förmeddlar ett vemod med en surealistisk värme och glädje. Det är med en försiktig hand Mattias påvisar känslan av att inte riktig nå fram eller aldrig vara en del av gemenskapen. Det är som att stå vid sidan av och inte riktigt vara delaktig i världen. När drömmen återupprepar sig på gott eller ont, känslan av att vakna för att sedan vakna igen och igen, och aldrig komma bort från återupprepningen.
Han rör sig i de alldagligas atmosfär, allt känns bekant, där vi sugs in i hans värld. En värld han bygger upp, lätt surealistisk med narrativ berättelse.
Installationen Den okända konsumentens dagbok består av två filmer. Den första visar oss en resa genom ett vintrigt villaområde, en bilresa utan slut. Husen iaktas från passagerarsidan i bilen, vi som betraktare blir ögonen som ser.
Film nummer två, även här sedd genom våra ögon, tar med oss in i drömmens boning. Där vi famlar oss fram ledda efter tonen av en telefons ringande. De välbekanta objekten, som kommer i vår väg under resans gång, faller flyktig bort när vi försöker nå dem.
Till installationen visar Mattias Härenstam en helt nyproducerad fotosvit.
”Om drömmarna tidigare var sociala och politiska, som t.ex. socialismen eller kommunismen som utlovade ett bättre liv för alla, har drömmarna i vår tid blivit inneslutna och personliga. När utopierna försvunnit verkar det som om dagdrömmar, höga på en allt för stor mediakonsumtion, tagit dess roll.”
                                                                        -Mattias Härenstam
”Personligen tycker jag att Mattias Härenstam konstverk är av yppersta klass. Jag har haft nöjet att se många av hans utställningar, som den gången jag var på Island och gick till Nordens Hus i Reykavik, dagen efter hans vernissage, utan att veta om vad som visades eller av vem. Där upplevde jag något speciell, jag blev helt drabbad och tagen av filminstallationen Frozen River, stod och satt i flera timmar och tittade om och om igen på den. Frozen River är helt magisk, drömsk och fortfarande en av mina favoriter i konsthistorien.”
Mattias Härenstam (f. 1971) i Göteborg, bor och arbetar i Berlin. Han är utbildad på Vestlandets Kunstakademi i Bergen där han tog sin examen 1996.

 

Tillbaka