Absence that fades after a while

Youngjae Lih and Saodat Ismailova 
13 september – 13 oktober, 2019
Vernissage: 13 september, kl 18–21
Öppettider under Malmö Gallerinatt, 28 september: kl 18–midnatt.
Evenemang under Gallerinatten: Performance med Jupiter Child kl 20 (prick).

I Absence that fades after a while gör Youngjae Lihs och Saodat Ismaliovas verk, såväl som Jupiter Childs performance, att publiken reser långt och djupt ner i en fysisk och känslomässig förståelse av tiden som mångfacetterad och slumpmässig; som utrotning, förstörelse, smärta, storlek och rytm – rakt ner i våra politiska och teknologiska kroppar. 

Med ljud, abstraktion och instrument undersöker Youngjae Lihs känslomässiga och transformativa installation Multiplicity to Singularity, Then Singularity to Multiplicity historia som en naturlig varaktighet som bestäms av ljusfrekvenser. Det utgår från hur två industriella tillverkare av färgfilter, Lee och Rosco, har kodat den visuella världen i nyanser av ljus och färg, med syftet att fullända perceptionen och representationen av alla världar som omger oss, naturliga såväl som arkitektoniska. Konstnären skriver “installationen undersöker relationen mellan ljud och rum genom att iscensätta etiketteringssystemet för optiska filter tillsammans med ljuden som motsvarar det, genererade av fugateknik.” Inom musiken är fuga en metod för imitation. Dissociativ fugue är en slags tillfällig minnesförlust, där personlighet och minne försvinner under en period och ersätts ibland av en nyskapad identitet. Lih skapar en tredje väg av personlig abstraktion och teknologisk representation av naturen. En väg som är minutiöst kodad och förutbestämd, men som samtidigt lämnar utrymme för förlust, slumpmässighet och missöde. 

Parallellt i utställningen refererar The Haunted (Saudat Ismailovas video- och ljudinstallation, med musik komponerad av Camille Norment), genom sitt tema samt visuella och auditiva komponenter, till åtskillnad, rituell hågkomst, tröstens minnesregler och till kraften från ord som fyller en specifik frånvaro i den betydelsefulla processen av att komma ihåg. Som Ismailova förklarar i en intervju utgår The Haunted inte från bild utan från ord, från en text som hon skrev till den sista turanska tigerns själ, vilket är första gången hon arbetar på hennes modersmål uzbekiska. Det filmiska narrativet i The Haunted, såväl som dess storartade ljudkomposition, eftersöker det utrotade djuret från insidan av 1900-talets historia och de platser och människor som ärade honom, alla kvarlämnade på rikets nåd. 

Konstnären skriver “Genom åren har jag har upptäckt en arketyp av en förfader när delar av episka berättelser, sagor, muntliga historier och drömmar äntligen samlades och tillsammans gestaltade ett kraftfullt kattdjur. En tiger gömd i min kropp, en okänd del av mig som vandrade ut från det kollektiva minnet av Centralasiens folk. The Haunted är ett försök att återkoppla till förlorad kunskap, en bortglömd förfader och ett land som en gång existerade i harmoni”. 

Ett evenemang under Gallerinatten fullbordar Absence that fades after a while. 

28 september kl 20.00 (prick) välkomnar vi performancekonstnären Jupiter Child från Köpenhamn med spoken-word performancen Stories&Moods. Jupiter Child skriver:

“I en samling dikter invävda i barndomsminnen och andra historier berättade i olika poetiska stämningar, vill jag frigöra de kvardröjande resterna av det koloniala arvet som format min identitet och lagt grunden för uppvaknandet och återuppfinnandet av mitt svarta medvetande.”

Mer information om Stories&Moods kommer i ett separat evenemang.


Biografier:
Youngjae Lih är född och uppvuxen i Seoul, Sydkorea, och bor och är verksam i Malmö. Han är utbildad elektroingenjör och har arbetat inom tillverkningsindustrin av halvledare. Under tiden han arbetade utforskade han även andra fält och bestämde sig 2010 för att bli konstnär. Lih har ställt ut i Sverige, Norge, Tyskland, Italien, Belgien, Japan, Kina och Korea såväl som visat sina arbeten i samband med konferenser och festivalprogram. www.youngjaelih.com.  

Saodat Ismailova är född 1981 i Tashkent, Uzbekistan och ingår i en ny generation av konstnärer från Centralasien uppväxta under den postsovjetiska perioden. Idag är de verksamma i den globala konstvärlden samtidigt som de använder sig för sin hemregion som inspirationskälla. Efter examen från Statliga konsthögskolan i Tashkent har hon haft flera konstnärliga residens som resulterat i prisbelönta filmer, exempelvis på Fabrica i Treviso, Italien, DAAD i Berlin och OCA i Oslo. Kortfilmen The Haunted hade premiär på Tromsø Kunstforening 2017 och Ismailova har visat sina verk bland annat i Centralasiatiska paviljongen i Venedig 2013, på Brooklyn Academy of Music i New York och Musée du Quai Branly i Paris. 2018 tog hon examen från Le Fresnoy i Tourcoing, Frankrike. Ismailova arbetar för närvarande på ett projekt relaterat till de äldsta förlagorna av det utrotade Sogdiska språket. 

Curatorer: Simona Dumitriu och Tawanda Appiah

Tekniker: Linus Svensson

Tack till: Inter Arts Center, Malmö

Ytterligare publika program presenteras inom kort. 

Skånes konstförenings verksamhet presenteras med stöd av Region Skåne, Malmö Stad, Kulturrådet och ABF.


Tillbaka