Santiago Mostyn: Language Against Identity
28.09–27.10
Vernissage: 27 sep, kl 18–23.00
Malmö Gallerihelg: 27–29 sep

Välkommen till öppningen av höstens första utställning!

Skånes konstförening presenterar Language Against Identity, en separatutställning med konstnären Santiago Mostyn. Utställningen består av video, måleri och installation som skapar en uppslukande upplevelse där gränserna mellan det materiella och immateriella suddas ut. Mostyn använder sig av bildernas språk i ett försök att förstå hur de bär, utvidgar och utmanar den etablerade historien.

Central för utställningen är videoessän Language Against Identity (2024) som visas i Sverige för första gången. Den inleds med en mening, ljudet från ett mjukt bläddrande och sedan tystnad. Snart följer buskens viskningar – fågelkvitter, den brännande brisen och insekter som prasslar i savannens gräs. Sedan, en total nedstigning i en historisk förrädisk berättelse om exploatering, förstörelse och utrotning.

Videon spårar effekterna av geografiska och kulturella förflyttningar med fokus på två fallstudier av djur som med våld förts bort från södra Afrika och ställts ut i norra Europa. Den första är Bibi, en elefanthona som föddes i Zimbabwe på 1980-talet och som togs till DDR som bebis och ännu lever i fångenskap i Tyskland. Den andra är en samling afrikanska fåglar som finns på ett museum i Vänersborg. De fångades in av en svensk bosättare i sydvästra Afrika i slutet av 1800-talet och har visats kontinuerligt på museet i 120 år.

Genom minutiösa observationer, arkivforskning och ett kritiskt förhållningssätt nystar Mostyn upp berättelsetrådar som metaforiskt återspeglar det turbulenta förhållandet mellan Europa och Afrika, såväl som hans personliga kopplingar till dessa geografiska områden. Han framhåller det genom repetition, närperspektiv, återskapandet av målningar av den svenska konstnären Axel Eriksson (1878–1924) och arkivbilder som dyker upp i gradvisa crescendon. #

Language Against Identity kontrasterar florans och faunans livfulla skönhet med kolonialismens hårda verklighet och dess allvarliga, bestående effekter.

Om konstnären
Mostyns praktik för fram invecklade narrativ i strävan efter att skapa nya förståelser av platser, både i kulturell och psykologisk mening. Han har ett långvarigt intresse för samspelet mellan musik, berättande och det förkroppsligade jaget, vilket manifesterar sig genom filmer, utställningar och curatoriella projekt.

Mostyn har en kandidatexamen från Yale University och en masterexamen från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Bland hans senare utställningar märks After the Sun på Buffalo AKG Art Museum (2024), The Threshold is a Prism på Kulturhuset, Stockholm (2023), Mare Amoris / Sea of Love på Queensland Art Museum, Meanjin/Brisbane (2023) och Dream One på Södertälje Konsthall, (2022). Han har haft residens på Akademie Schloss Solitude, Stuttgart (2022) och är 2024–2025 års stipendiat vid Harvard-Radcliffe Institute for Advanced Study i Cambridge, Massachusetts. Tillsammans med konstnären Susanna Jablonski har han fått uppdraget av Malmö stad att skapa ett antirasistiskt monument som uppförs i staden under andra halvan av 2025.

Curator: Tawanda Appiah

Bild: Santiago Mostyn, Language Against Identity, stillbild från video, 2024.
Courtesy of the artist and Andréhn-Schiptjenko, Stockholm, Paris. The video was partly commissioned by Buffalo AKG Art Museum